Shayana Kadidal: New York Times Re-runs Retracted Story on Guantana... http://www huffingtonpost.com/shayana-kadidal/new-york-times-re-runs-...

1 of2

January 7, 2010

If you insure your home AND i JRminE Waves FlomelutD
auto, you can save even more, how. Nationwide

Inourance [ GET'A'QUOTE"
New York trusts James Vavas 347.933.6315

This is the print preview: Back to normal view »

Shayana Kadidal

Senior managing attorney at the Center for Constitutional Rights

Posted: January 7, 2010 02:38 AM

New York Times Re-runs Retracted Story on
Guantanamo Detainees' "Return to Terror"

You may recall that on this site, | posted a piece a 9 months ago castigating New York Times reporter Elizabeth "you
can't say the President is lying" Bumiller for writing an absurd story claiming that 1 in 7 Guantanamo detainees had
"returned" to terrorism. Put to one side that none of the released detainees had been convicted of terrorism prior to their
release--Bumiller was basing her story entirely on a "secret" Pentagon report which the Times had a copy of but refused
to release. | posted this blog piece, prompting Bumiller to call me (!) and suggest that | take my complaints and put them
in a letter to Clark Hoyt, the Public Editor of the Times. | did. Two weeks later, the Times retracted the story.

Amazingly, tonight the Times has rerun essentially the same story. | will just repeat what | said about it 9 months ago:

The story indicates that the Times has seen a copy of the report. But had Times
Pentagon correspondent (and Condee Rice biographer) Elizabeth Bumiller seen any
names? Apparently, 74 detainees are claimed to have returned to "the fight" (up from
the 5, 7, 10, 12, 31, 61, and other unsupported totals the military has issued over the
years). But 45 names they won't release. (Which it to say, those claims are nonsense --
compare the "43 suspected of returning to the fight" from DOD's Jan. 14 press
conference.) As to the others, "29 have been identified by name by the Pentagon,
including 16 named for the first time in the report." If so, that means 13 were previously
named. Luckily we have a report from the Pentagon from July, 2007 which names
names, and includes the "anti-coalition militant activities" the detainees are supposed to
have participated in. Included: three English detainees whose "militant" activity was
participating in the making of Michael Winterbottom's movie The Road to Guantanamo
and seeking damages for their torture in U.S. courts, and five Uighurs, shipped off to
Albania to forestall a court hearing on their release in 2006 and living in a run-down
refugee camp there, whose crime was to complain to Tim Golden of the same New York
Times about their miserable condition.

In fairness, the July 2007 report's preamble claims that "anti-coalition militant activities" can include
"participat[ion] in anti-US propaganda or other activities"--but the report never bothers to sort out the total
number of those who have "returned to the battlefield" through the militant activity of ... typing. Or talking to

1/7/2010 1:59 PM



Shayana Kadidal: New York Times Re-runs Retracted Story on Guantana... http://www huffingtonpost.com/shayana-kadidal/new-york-times-re-runs-...

a reporter. The gaudy numbers reported previously (generally without names) have undoubtedly included all
those few released detainees who dared complain about what they had experienced.

Bumiller apparently didn't scrutinize the Seton Hall Law School report tearing apart the military's earlier
claims. Nor did she check the names herself, at least as far as the story shows. But, lest you think no
reporting at all was involved in her Times story, she did bother to do the math -- dividing 74 into the total
number of released detainees (534) to come up with a "recidivism rate" -- which she then compares to the
rate in US prisons! (Wow -- that part counts as *actual research*!)

There is math in the new story too ("about one in five" has engaged in, or is suspected of engaging in, terrorism or
militant activity"). The body of the new Times story avoids the implication that released detainees had done anything
wrong before they were captured--the recidivism fallacy--and adds this, accurate, statement from the White House: "An
administration official said Wednesday that the White House had 'been presented with no information that suggests that
any of the detainees transferred by this administration have returned to the fight." Once again, though, the headline does
the most damage: "Many Ex-Detainees Said to Return to Terror." Media bias is one thing, but friends, bias usually looks
smarter than this. This is just stupidity. Dean Baquet insisted last time that the Times "did not get spun." What will he
have to say now? I'm guessing he'll say exactly the same thing. Once again, he will be wrong.

January 7, 2010

UPDATE: This morning, the Times has changed its online headline to "Many Ex-Detainees Said to Be Engaged in
Terror" rather than "Many Ex-Detainees Said to Return to Terror." | don't subscribe to the print edition but I'm guessing
it said (and still says) "Return." Damage done. Last year | attended several post-retraction meetings with Senate staffers
who insisted that 1 in 7 detainees had "returned to the battlefield" because these same clowns published it.

2 of 2 1/7/2010 1:59 PM



